Overzichtskaart van het traject door Muiden. De blauwe nummers verwijzen naar de foto's hieronder. Klik op de foto's met een * bij het nummer voor een link naar Google street view.

 

Voor het slapende stadje Muiden treedt de moderne tijd in als de Gooise stoomtram er wordt aangelegd. Forensen kunnen nu naar Amsterdam reizen om er te werken.

Ook hier was de Gooische niet altijd geliefd. Als een zware stoomtram tegen de steile helling van de Vechtbrug op moest, kon het gebeuren dat een machinist alles op alles zette om de ketel goed op druk te krijgen. Met als gevolg dat er een vonkenregen op de rieten daken neerdaalde en hiermee menig brandje ontstond.

 

1*. Voor men Muiden vanaf Diemen bereikte moest eerst het Merwedekanaal (Amsterdam-Rijnkanaal) worden overgestoken. Deze handbediende draaibrug zorgde nogal eens voor oponthoud. Tot 1933 moest men wachten op de nieuwe brug (zie 8). Nu ligt er de rijksweg A1 (bron i.).

1a*. De wisselplaats buiten de Amsterdamsepoort. In het waterhuisje werd water opgepompt vanuit de Vecht. De stoomtrams konden hier vanuit de dwarsarm het benodigde ketelwater tappen. De foto is van rond 1900 (bron 1.)

1b. Op 2 september 1918, ongeveer half vier, zijn op de  Amsterdamschestraat, juist tegenover de kruitfabriek „De Krijgsman", twee trams op elkaar gelopen, De aangerichte schade was zeer groot. Balkons zijn versplinterd, koperen en ijzeren stangen verbogen en glasruiten vergruizeld. Twee reizigers kwamen klem te zitten en ze hadden beiden ernstige beenfracturen (bron Delpher en Geheugen van NL)

2. Vervolgens reed de tram (vanaf Amsterdam) via de Vecht- of sluisbrug verder Muiden binnen. In de nauwe Amsterdamschestraat reed men in oosterlijke richting naar de sluisbrug aan de linker kant rakelings langs de huizen. Bij de barbier (kapper) moest je dan ook niet je fiets neerzetten! (bron 1.)

2a. Amsterdamschestraat met op de achtergrond de sluisbrug.

2b*. De smalle draaibrug was voorzien van hekken en was speciaal aangepast met de komst van de tram (bron z.)

2c*. De Amsterdamschestraat net na de sluisbrug. Het spoor ligt dan rechts van de weg als je kijkt naar het westen, richting Amsterdam, met links het sluis- of tolhuis. (bron z.)

2d*. De Amsterdamschestraat is evenals de andere straatjes in Muiden inderdaad erg nauw. Op sommige plekken rijdt de tram op amper 50 cm aan de huizen en dergelijke voorbij. Foto 1900 (bron m. )

2e. Ongeveer dezelfde plek als 2d (bron Picturesfrom)

2f*. Nog een plaatje van de Amsterdamschestraat. Foto 1909 (bron m.)

2g. Halte bij Café van Holland (nu Floris V) in de Sluisstraat (Bron Ham-Muiden)

3*. Als je de sluisbrug gepasseerd bent kom je in de Naarderstraat rond 1900. De conducteur moest hier vooruit lopen om het overige verkeer tegen te houden. De tram heeft altijd voorrang. Achter de tram is nog net de sluisbrug te zien (bron k.)

3a*. Dezelfde plek als bij 3, rond 1929. met links de Kloosterstraat en rechts de Kazernestraat (bron z.)

3b*. Met al het autoverkeer erbij wordt het er niet beter op (bron z.)

4. Iets verderop in  de Naarderstraat in de richting van de Zuidpolderweg. Hier rond 1900. Ook is goed te zien hoe krap ook hier de wegen waren en hoe vlak de rails langs de gevels lag (bron k.)

4b. En met de lange motortrams vanaf ca. 1934 werd het helemaal krap (bron z.)

5. In 1921 rijdt in de buurt van de sluisbrug een lok uit de rails. Je hebt het dan wel over 10 tot 17 ton (afhankelijk van het type lok) wat weer terug in de rail moet. Dat ging toen nog met behulp van 'dommekrachten', een soort krikken (bron ze)

5a. In 1927 ondervindt de tram ook de nodige hinder van autoverkeer op de Vechtbrug zelf  ... of is het andersom? (bron z.)

5b. In juni 1934 reed de laatste stoomtram over de Vechtbrug. De legendarische loc 13 zou alleen nog maar als reserve loc dienst doen op drukke zomerse dagen. Dit waren extra ritten voor de mensen die naar het strand bij Muiderberg wilde reizen. Hier een tram met 4 Beijnes rijtuigen in 1926  (bron 1.)

5c*. Dezelfde plek als op foto 5b bij het muider sluis- of tolhuis (links) welke op 1 september 1928 werd bestormd door de Erfgooiers o.l.v. Floris Vos (bron gooiland.50plus)

5d*. De slagboom, die sinds de Middeleeuwen in de een of andere vorm passanten van buiten Muiden dwong om te betalen voor het passeren van de brug, werd als het ware bestormd door automobilisten waardoor ook de tram klem stond. (bron HAM

5e. Loc op de draaibrug met belangstelling van de Muider jeugd

6*. Ook de latere motortrams wrongen zich door Muiden. Een motortram rijdt hier de Sluisstraat in, richting Muiderberg en Naarden. Nu zijn het vooral de watersporters die op een doorvaart moeten wachten in de zomer (bron 1.)

6a*. De Vechtbrug gezien richting Amsterdamschestraat, met links het sluis- of tolhuis wat rond 1845 gebouwd werd. Tot 1975 werd de speciaal voor de stoomtram aangelegde brug, evenals de sluizen, nog met de hand bediend (bron z.)

6b*. Een lege Vecht- of sluisbrug met tramrails. Het sluis- of tolhuis werd in 1913 verbouwd en uitgebreid met een extra verdieping (bron z.)

7*. Een foto genomen vanaf de Herengracht richting Vecht- of Sluisbrug in 1935. Links het sluis- of tolhuis. (bron ze)

7a*. De Vechtbrug in 1935. (bron ze)

7b*. Nog een foto van dezelfde Vechtbrug in 1939. Motorwagen met extra rijtuig (bron 1.)

8. Ook ten tijde van de motortrams in 1933 had de Gooise veel nog altijd veel hinder van de draaibrug over het Merwedekanaal, nu Amsterdam - Rijnkanaal (bron HAM). 

8a*. Lange files stonden voor de nauwe draaibrug te wachten als deze open stond. Zo was het ook wachten voor motorwagen 13. Op deze plek ligt nu ongeveer de nieuwe (Gaasperdammer) brug van de A9. Voor bewegende beelden kijk op: "Draaibrug Merwedekanaal" Beeldengeluid.

8b. In 1933 begon de bouw van de nieuwe Merwedebrug (A1) en deze werd in september feestelijk in gebruik genomen (bron en verdere info op http://www.ham-muiden.nl/specials_2009/57.htm )

8c. De nieuwe boogbrug wordt op pontons aangevoerd (bron 1,  HAM)

8d. Het plaatsen van de boogbrug was nog niet zo eenvoudig. Ondertussen moest het overige verkeer toch door kunnen gaan. (behalve bij het passeren van de pontons bij draaibrug). In de achtergrond passeert een motortram. (Bron: "De brug der zuchten" Beeld en Geluid)

8e*. Een motortram passeert de nieuwe Merwedebrug onderweg naar Muiden (bron l.)

8f. Een filmpje van de opening van de nieuwe Merwedebrug. Motortram 14, vol met genodigden, neemt deel aan de openingsfestiviteiten. (Bron Beeld en Geluid)

9*. Via de Zuidpolderweg gaan we op weg via de Hakkelaarsbrug naar Muiderberg of naar Naarden. We passeren dan ook halte 'de Wegman', het weg-café voor voerlieden en vrachtwagenchauffeurs (bron m.)

Naar begin van deze pagina, of reis door naar: 

Maak jouw eigen website met JouwWeb