Overzichtskaart van het traject naar en door Muiderberg. De blauwe nummers verwijzen naar de foto's hieronder. Verderop vindt u  een detailkaart van het station. Nummers bij de foto's met een * hebben een link naar Google Maps Streetview.

 

Al vroeg in de vorige eeuw was Muiderberg een bekende badplaats. Vooral zomers werd deze Zuiderzee badplaats bezocht door tienduizenden Amsterdammers die dankbaar gebruik maakte van de Gooische Stoomtram. Het eindpunt was tegenover het nog altijd bestaande café 't Rechthuis aan de Googweg dat van 1881 tot 1924 dienst deed als station en wachtkamer van de Gooische Stoomtram. Het is nu een hotel annex slijterij.

Voor de Joodse begraafplaats zijn er vele grafzerken vervoerd door de Gooise welke geladen werden op open goederenwagens die vanuit Amsterdam vertrokken. Men had zelfs twee stemmig ingerichte salonrijtuigen laten bouwen bij Beijnes in Haarlem. De begrafenis gangers konden samen met de lijkkist hiermee worden vervoerd. In de volksmond werden deze al snel de 'lijkwagens' genoemd.

 

1*. Komende vanaf Muiden passeert de tram hier de Hakkelaarsbrug. Om breuk van de veren en veerhangers te voorkomen mocht ook hier niet harder worden gereden dan 5 1/2 km/u. Achter het huisje lagen de rails in de vorm van een driehoek waarbij men voor rechtdoor naar Muiderberg of rechtsaf naar Naarden kon kiezen (bron 1.)

1a*. Een ingekleurde foto van dezelfde hakkelaarsbrug in 1910 (bron y.)

1b*. Nabij de Hakkelaarsbrug passeert een motortram vol badgasten richting het strand in ca. 1935 (bron J. Quanjer, op oude rails, tramstichting 2013)

1c*. Bezoekers aan de Joodse begraafplaats maken veel gebruik van de Gooische, al dan niet gebruik makend van een van de twee stemmig ingerichte salonrijtuigen. Foto ca. 1900 (bron Geheugen van NL)

1d. Na de Hakkelaarsbrug kwam men zo Muiderberg binnenrijden. Foto is gemaakt in 1904 (bron y.)

1e. De spoorrails langs de Googweg lagen op de plaats van het huidige fietspad. Op de achtergrond mogelijk de muur van de Joodse begraafplaats. Jaartal onbekend (bron inoudeansichten.nl, deze site bestaat niet meer)

Kaart van het emplacement a.h. einde van de Googweg in Muiderberg door de jaren heen

 

2. Aankomst van de Gooise op het emplacement in 1881 met de twee engels-wissels waardoor diverse trams konden aan komen rijden zonder elkaar te hinderen. De loc van de doorgaande tram naar Laren moest hier losgekoppeld worden, 'omlopen', om vervolgens weer kop te kunnen maken om terug te rijden (bron i.)

2b. Loc 1 op de Googweg voor de kruising met de Gerard Doulaan 1903 (bron y.)

2c. Gereedstaande tram met enkele open rijtuigen in 1903 (bron zf.)

2d. Lok 5 staat klaar voor vertrek in 1903 . Het vervoer van dagjesmensen was voor de Gooische van groot belang, vandaar dat men een uurdienst had vanuit Amsterdam, terwijl op Laren slechts eenmaal per 2 uur werd gereden (bron zf.)

2e. Aankomst van een tram vol met dagjesmensen die naar het strand gaan in 1907 (bron zf.)

2f. Als de lok weer kop heeft gemaakt, kan de tram weer vertrekken richting Hakkelaarsbrug. Tot 1924 zal deze situatie onveranderd blijven. Deze foto is van 1912. (bron zf.)

3. Een lange tram van zes open rijtuigen, serie 37-42 en rijtuig nummer 20 voor halte en café 't Rechthuis (nu een restaurant). Hier staat een klein monument wat de herinnering aan de Gooise levend moet houden (bron 1.)

3a*. Links Café Werth en in het midden Het Rechthuis in 1904. Rechts het eind- of kopspoor. Een goederenwagon is afgekoppeld. (bron zf.)

3b. Dezelfde plek in 1906. Rechts staat een tram klaar voor vertrek. Een goederenwagon is afgekoppeld en staat op het kopspoor (bron y.)

3c. Waarschijnlijk iets verderop de wissel van het kopspoor, maar het kan ook de wissel zijn aan het begin van de Googweg als je Muiderberg binnenkomt. Foto van 1930 (bron zf.)

3d. Bij het Rechthuis staat een model van Loc 5 als herinnering aan de tijd van de Gooische Stoomtram

4. Loc 14 met een gesloten en een open rijtuig klaar voor vertrek. Met machinist Hein van Waas, bijgenaamd "Dove Hein". Soms was het 's zomers zo druk dat men conducteurs te kort kwam. Er werden dan schilders uit de onderhoudswerkplaats ingezet als hulpconducteur (bron 1.)

4a*. Rijtuig 32 op het kopspoor iets meer in de richting van café het Rechthuis in 1904 (bron zf.)

4b. De wissel en het kopspoor vlak voor het Rechthuis (Schalekamp) in 1904 (bron y.)

4c. Het kopspoor met rechts café het Rechthuis in 1910 (bron y.)

5. Vanaf 1924 liggen de opstelsporen aan de andere kant van de Googweg en werden deze gebruikt als tijdelijke stalling van de rijtuigen die alleen 'in de spits' werden gebruikt. De witte bordjes met een zwarte '2' op de voorkant moesten de bestuurders van tegentrams waarschuwen dat er nog een volgtram in aantocht was. Foto 1932 (bron 1.)

5a*. Het emplacement is dan afgesloten met hekken. (bron zf.)

5b. Loc 14 met enkele open rijtuigen te Muiderberg. (bron mediabank)

5c. Het station Muiderberg in 1932 (bron onbekend)

5d. Loc 18 met rijtuig 7 te Muiderberg, mei 1931. Tot 1932 reden de motortrams vanaf Muiden bij de Hakkelaarsbrug door naar Naarden. Een "heen en weertje" zorgde voor het vervoer van en naar Muiderberg. Voor loc 18 leerling Willem Konings. Foto: S. Overbosch (bron SHM)

6. Vissende jongens langs een vaart en de rails van de tram ergens langs de Googweg. De foto is gemaakt in 1898 (bron j.)

6a. Ongeveer dezelfde plek net voorbij de Hakkelaarsbrug richting Muiderberg. Jaartal onbekend. (bron j.)

7*. Vanaf 1932 ligt er een dubbel spoor vanaf Muiderberg rechtstreeks naar Naarden door het Koggerbosch en de Binnendijksche polder naar halte "de Stolp". Er hoeft dan niet meer omgereden te worden via de Hakkelaarsbrug. Het oude spoor langs de trekvaart tot aan de Hakkelaarsbrug wordt hierna afgebroken (bron zf.)

Naar begin van deze pagina, of reis door naar: 

Maak jouw eigen website met JouwWeb