Personeel in het nieuwe GoTM uniform bij het in dienst treden van de nieuwe directeur Ir. J.W. Hupkes in 1939 voor het station in Hilversum (bron 5)

 

In de boeken worden wel enkele personeelsleden genoemd, maar veel is er niet over deze mensen bekend. Van enkele personeelsleden zijn er foto's met de daarbij behorende naam bewaard gebleven. Hier een klein overzicht:

 

Directeuren

De Gooische heeft verschillende directiewisselingen gehad:

 

Ir. Cornelis Bok. In dienst op 17-12-1880. Daarvoor was hij concessionair van de Stoomtramway van diverse gemeentebesturen. Vanaf zijn aanstelling pakte hij de zaak energiek, maar uiteindelijk té voortvarend aan. Er was te veel materieel aangeschaft. Hem werd ontslag verleend op 1-12-1882.

Jonkheer Johan Hendrik Reigersberg Versluijs (1842-1915) trad op 17-11-1882 in dienst. Hij was afkomstig van de Zuider Stoomtram Maatschappij te Breda. Een kundig vakman met kennis van nieuwe technieken. Hoewel hij het nodige wist te bezuinigen, bleek er uiteindelijk dat er wederom teveel materieel was aangeschaft. Zijn eervolle ontslag op 4-5-1888 was dan ook niet te vermijden.

De heer J. Bakker werd op 24-3-1888 als directeur benoemd. Hij was chef bij de Atjeh spoorwegen en werktuigkundige. Hij haalde wederom het bedrijf uit de rode cijfers. Hij keerde echter in 1895 naar Nederlands Oost Indië terug om te gaan werken bij de Redini Stoomtram.

Hij werd in 1895 opgevolgd door de heer Ir. Pieter Johannes van Voorst Vader (1856-1933) die afkomstig was van de Ooster Stoomtram. Zijn dienstverband bij de Gooische was maar van korte duur.

In 1896 trad de heer Jan Sijwke Ritsema (1852-1898) als directeur in dienst. Hij was afkomstig van de stoomtrammaatschappij Oldambt-Pekela. Wederom zat het de Gooische niet mee. Op 26-6-1898 kwam de heer Ritsema plotseling in Laren te overlijden.

De langstzittende directeur was de heer Frederik Marie Augustijn (1870-1946?). Hij was afkomstig van de trammaatschappij de Meijerij. Opgeleid tot bouwkundige. Hij trad in dienst bij de Gooische op 1-9-1898 en gaat op 13 oktober aan de middenweg 65 in de Watergraafsmeer (Amsterdam) wonen. Op 21 oktober 1914 verhuisde hij met zijn gezin naar Hilversum. In 1931 werd hij geridderd in de orde van Oranje Nassau. Op 1-9-1938 vierde hij zijn 40-jarig jubileum bij de Gooische. En een paar maanden later zal hij eervol ontslag krijgen.

Ook de opvolger, de heer Ir. G. van Meurs (geb. 1889), bleef maar kort bij de Gooische. Hij trad op 29-12-1938 in dienst en was afkomstig als hoofdingenieur van de NS. Op 1-10-1939 werd hij al weer opgevolgd.

De heer Ir. Johannes Willem Hupkes (1908-1976) was reeds als bedrijfsleider werkzaam bij de Gooische en nam de taak over van de heer van Meurs op 1-10 1939. Zijn voornaamste taak zou het verbussen van de Gooische zijn. Door de oorlog zou dat anders lopen. Toen op 1-1-1942 de NBM de Gooise Tramweg Maatschappij overnam, werd de heer Hupkes eerst adjunctdirecteur en op 1-9-1942 directeur van de NBM tot 29-6-1948. Werd vervolgens directeur van Koninklijke maatschappij de Schelde. Zie ook krantenbericht.

 

Personeelsleden bij het 50 jarig jubileum

Bij het vijftig-jarig jubileum op 18 mei 1931 is er door het personeel een lichtzuil aangeboden. Hierbij is ook een kastje aangeboden aan de directie met daarin een perkamenten rol met namen van alle 161 personeelsleden (in willekeurige volgorde) die op dat moment in dienst waren bij de Gooische (bron 5)

 

  1. H. Thinks, boekhouder;
  2. A. de Graaf, stationschef Hilversum;
  3. H. Kelderman, stationschef Laren;
  4. T. Vonk (Teus), machinist;
  5. L. Siersema, conducteur;
  6. A. van Wenkoop, conducteur;
  7. F. Roest (Floor), wagenvoerder;
  8. G. van Ravenswaay (Bertus), wagenvoerder;
  9. H. Venhorst (Bertus), wagenvoerder;
  10. J.M. Nouwens (Jaap), ketelwasser, res. wagenvoerder;
  11. R. Jongerden (Reindert)*. conducteur;
  12. E.J. Kalse Jr. (Jan), machinist, res. wagenvoerder;
  13. J. Taling, conducteur;
  14. A. Stokvis (Arie), wagenvoerder;
  15. A. Hoeven (Aalt), ambtenaar station Huizen;
  16. H. Groeneveld (Henk), conducteur;
  17. C.J. Brouwer, conducteur;
  18. M. Cromwijk (Rinus), wagenvoerder;
  19. W. Scholten (Willem), werkmeester;
  20. J. Scholten (Jan), bankwerker;
  21. Th. Hermsen (Theo), ketelmaker;
  22. G.M. Lammertink B.Zn (Gerrit), schilder, conducteur;
  23. C. Vermeulen (Cor)*, nachtstoker, res. wagenvoerder;
  24. J. Roelen (Jan), rijtuigschilder;
  25. J. van Rijn (Jan), magazijnmeester;
  26. C.D. Beekman (Cees), smid, vuurwerker;
  27. J. Issard (Joop), smid, bankwerker;
  28. H. Göring,
  29. A. Hussels,
  30. Jac. Haselaar, baanploegwerker;
  31. H.J. van Dijk, baanploegwerker;
  32. J. Kok, baanploegwerker;
  33. J. Smolders, baanploegwerker;
  34. B. Bus,
  35. J. Viegen,
  36. J. Rigter, ambtenaar station Laren;
  37. B.J. Iesberts, uitgifte brandstof;
  38. T. Ligter, baanploegwerker;
  39. A. Schmidt,
  40. J. Topsvoort, administrateur, controleur;
  41. A. Carras*, stationschef Huizen;
  42. J. Koeman, stationschef Muiderberg;
  43. J. van Ballegooij, conducteur;
  44. J. Keppel (Jaap), wagenvoerder;
  45. J. Visser (Jan), bankwerker;
  46. H. van den Berg (Huib), wagenvoerder, machinist;
  47. G. van der Tas (Gerrit), conducteur;
  48. B. Bleijenberg (Bart), wagenvoerder;
  49. L. Middag (leen), ketelwasser, res. conducteur;
  50. J. Kelly (Jan), wagenvoerder;
  51. P. Bout (Piet), wagenvoerder;
  52. H.W. Schipper (Huib), conducteur;
  53. G.M. Koopman (Gilis), wagenvoerder;
  54. E.A.E. Assmann (Evert), wagenvoerder;
  55. A. Dijkstra (Dries), nachtstoker;
  56. G. Burggraaf (Gerrit), conducteur;
  57. G. Hoyer (Gerrit), conducteur;
  58. M. Heijink (Maarten), wagenvoerder;
  59. L.M. Verheul (Baas Bulle), werkmeester;
  60. A. Windt (Arie), timmerman;
  61. A.B. Hoogstede (Toon)*, schilder, res. conducteur;
  62. B. Boom, ketelmaker;
  63. W.G.G. Aldenhuijsen (Willem), draaier;
  64. A. de Groot,
  65. S. ten Cate, conducteur;
  66. J.H. Putting, monteur;
  67. G. Rijks, monteur;
  68. K. Griese, monteur;
  69. J. Hazelaar, baanploegwerker;
  70. W. van der Tas, baanploegwerker;
  71. Joh. Hazelaar, baanploegwerker;
  72. J. Vendelo (Jaap), baanploegwerker;
  73. C. Viegen,
  74. J. Huisman,
  75. A. Siegers, baanploegwerker;
  76. J.E. Gijsen, baanploegwerker;
  77. Joh. Snel, baanploegwerker;
  78. P. Veerman (Piet), brugwachter Bussumervaart;
  79. Chr. Wansink (Chris), brandstofuitgifte;
  80. G.J. Looze (Gerrit), conducteur;
  81. L.J.F. Laagwater, kantoorbediende;
  1. W. Mol (Willem), stationschef Amsterdam WP;
  2. P. Koster (Piet), controleur;
  3. A. Bot (Arend), conducteur;
  4. H. van Waas (Hein), chef, machinist;
  5. W. de Jong (Willem), wagenvoerder;
  6. J. Groeneveld (Jan), machinist;
  7. H. van 't Land (Herman), conducteur;
  8. W. van Kooten (Rooie Willem)*, wagenvoerder;
  9. A. Fokker (Arie), conducteur;
  10. G. Sikking, wagenvoerder;
  11. W. Knoppert (Willem), wagenvoerder;
  12. E.J. Wijvekate (Edje), controleur;
  13. J.A. Willemse (Ko), wagenvoerder;
  14. H. Diepgrond (Herman), wagenvoerder;
  15. C. de Jong (Cor), leerling-machinist;
  16. N.J. den Hartog, conducteur;
  17. M. Pauw (Maarten), wagenvoerder;
  18. W.L. Hoefakker (Willem), smid-bankwerker;
  19. Th.J. Boonakker (Theo), timmerman-metselaar;
  20. H.T. de Ronde (Herman), machinebankwerker;
  21. J. Weststrate (Jaap), wagenpoetser, res. concucteur;
  22. H. Konijndijk (Herman), monteur;
  23. H.J. Bakker (Herman), wagenpoetser;
  24. J. van de Wal (Jan), magazijnbeheerder;
  25. R.G. de Ruijer (Gerard), depot-chef;
  26. B. Rosenkrantz (Bertus)*, nachtstoker;
  27. J. van den Berg, wagenvoerder;
  28. M. Sprokkelenburg, manusje van alles;
  29. Tij. Calis (Tijmen), baanploegwerker;
  30. J. Timmer, baanploegwerker;
  31. G. Vendelo (Japie), baanploegwerker;
  32. A. Harder (Antoon), baanploegwerker;
  33. P. Verhoef (Piet), conducteur;
  34. J. Bultman (Jan), baanploegwerker;
  35. G. Westhof,
  36. J. Willems (Ko), wagenvoerder,
  37. L. Voskuilen (Leen), monteur;
  38. J.D. Jansen, conducteur;
  39. W.J.H. van Ballegooij, conducteur;
  40. J. Verheul, kantoorbediende;
  41. Chr. Verkerk (Chris), stationschef A'dam WP;
  42. W. Polman (Willem), conducteur;
  43. G. van Ham (Gijs), wagenvoerder, machinist;
  44. F.J.Kalse sr. (Jan), machinist, res. wagenvoerder;
  45. D. Voerman (Dirk)*, wagenvoerder;
  46. F. Verhoef (Frans), conducteur;
  47. M. Savert (Meep), conducteur;
  48. J Mulder (Jan), wagenvoerder, machinist;
  49. D.J. van den Berg, machinist, wagenvoerder;
  50. P.G.S. konings (Piet), machinst, wagenvoerder;
  51. M. van Noort (Marinus), conducteur;
  52. J. Brinkboer (Jan), conducteur;
  53. A.H. Jansen van Galen (Toon), wagenvoerder;
  54. W. Konings (Willem), wagenvoerder;
  55. P. Rademaker (Piet), conducteur;
  56. F. Raadsheer (Frits), conducteur;
  57. A. Geerding (Arie)*, nachtstoker, res. wagenvoerder;
  58. A. Hoogland (Arie), rijtuigschilder;
  59. l. van der Veer (Leen), bagagedienst station Laren;
  60. H.A. Visser (Herman), conducteur;
  61. G.H. Lammertink, rijtuigschilder, res. conducteur;
  62. B.A. Boon (Jopie), wagenpoetser, res. conducteur;
  63. J.C. Veenendaal (Ko), werkmeester;
  64. T. van Velzen (Teus), nachtstoker;
  65. J. van Gent (Jan), machinebankwerker;
  66. A. Mensink, brandstofuitgifte;
  67. P. Bos (Piet), draaier;
  68. H. Bakker (Herman), wagenpoetser, res. conducteur;
  69. E.J. Gijzen (Bertus), baanploegwerker;
  70. H. van der Tas, conducteur;
  71. Joh. Honders, baanploegwerker;
  72. G. Calis (Gijs), baanploegwerker;
  73. J. Snel (Jan), monteur;
  74. L. Keijer,
  75. F. Borgman,
  76. M. van den Berg (Maarten), conducteur;
  77. H. Veerman (Hein), baanploegwerker;
  78. Ti. Valis (Timo), baanploegwerker;
  79. L. Hazelaar (Leen), baanploegwerker;
  80. Ant. Hazelaar (Toon), baanploegwerker

Enkele foto's personeelsleden

Chef van de tramdienst Carras op het station in Huizen 1943 (bron 9.)

Conducteur, rijtuigschilder Toon Hoogstede, ontwerper van het GTM embleem (zie diversen), in het originele uniform van de Gooise Tram 1943 (bron 9.)

Conducteur Jaap Barendregt in het uniform dat ook de chauffeurs droegen 1943 (bron 9.)

Conductrice Sini Bouwhuis voor de GTM C560 in winteruniform 1944 (bron 9.)

Conductrice in winteruniform (bron x.)

Conductrice Din van der Burg in zomeruniform (bron x.)

Video met daarin o.a. de beelden van station Hilversum en het daar werkende personeel vanaf 1.45 (bron NostalgieNet, tegenwoordig ONS)

Enkele conducteurs en machinisten op station Hilversum (bron film van NostalgieNet)

Machinist Arie Geerding (bron film van NostalgieNet)

Machinist Bertus Rozenkrantz (bron film van NostalgieNet)

Machinist Willem van Kooten ofwel rooie Willem (bron film van NostalgieNet)

Machinist Cor Vermeulen? met een NBM pet op (bron film van NostalgieNet)

Conducteur Rijk (Reindert) Jongerden (links) met conducteur Jan van Beek bij de GTM 553 (bron JBHA)

Machinist Dirk Voerman uit Blaricum bij een grote motorwagen. Hij was op 1 november 1905 bij de N.V. Gooische Stoomtram in dienst getreden als hulp in de werkplaats. Daarna ontplooide hij zich als machinist-leerling tot machinist. Toen de motortrams kwamen, werd hij een der eerste bestuurders op de Gooische ringlijn Hilversum- Huizen-Bussum. Hij stapte na vijf jaar over van de Gooische lijn naar het traject Laren-Amsterdam en bleef de motortrams trouw totdat deze in 1939 door autobussen werden vervangen. Maar bij het uitbreken van de oorlog kon Dirk Voerman weer zijn werk op de stoomloco-motieven uitvoeren (bron zc.)

Nogmaals machinist Dirk Voerman. Toen de oorlog ten einde was, moest al het materiaal nagekeken worden en zo nodig gerepareerd. De autobussen werden weer klaargemaakt voor de lijndiensten. Op 14 augustus 1945 was er een feestelijke rit van de stoomtram in het Gooi. Dirk Voerman stond als oudste machinist met een 39-jarige staat van dienst achter de rug, op de voetplaat van loc 16. Dirk Voerman ging daarna werken in de werkplaats/ garage in Hilversum en vierde in 1950 zijn 45-jarig jubileum. In 1954 werd hij onderscheiden met de eremedaille verbonden aan de orde van Oranje-Nassau in brons en in 1955 vierde hij zijn 50 jarig jubileum (bron zc.)